Je bent wat je eet | mijn eetpatroon verbeteren in 2019

Al zo lang ik mij kan heugen, heb ik struggles gehad met mijn gewicht en met eten. Naar mijn gevoel was eten nooit ‘gewoon eten’ – het was altijd goed of slecht. Eén van mijn vroegste herinneringen is dan ook dat ik aan mijn moeder vroeg hoeveel een hoofd eigenlijk weegt, zodat ik mijn gewicht beter kon vergelijken met dat van een vriendinnetje dat een kop kleiner was. Erg hè? Inmiddels ben ik 22 en is het hoog tijd om af te rekenen met deze ongezonde relatie. En dus wil ik 2019 gebruiken om eindelijk een gezond eetpatroon te ontwikkelen.

Even wat context

Zoals je waarschijnlijk al uit de inleiding op kon maken, hebben eten en ik nooit een gezonde relatie gehad. Mijn moeder was gedurende mijn jeugd vaak bezig met ‘de lijn’, net zoals veel andere vrouwen in mijn omgeving. Ik nam op jonge leeftijd aan dat dit normaal was. Binnen de kortste keren was ik gewend aan het idee dat je eigenlijk altijd wel moet willen afvallen. Ik had zelfs het Sonja Bakker boek voor kinderen en tieners. Klinkt stom, ik weet het, maar ik wist niet beter. Kort gezegd heb ik dus eigenlijk nooit een gezonde verhouding tot eten gekend, en was ik altijd aan de flinke kant. Eind 2016 verloor ik door een combinatie van stoppen met de pil en persoonlijke omstandigheden ineens ontzettend veel gewicht, maar dit is er inmiddels alweer bijna allemaal bij, puur omdat die gezonde basis ontbreekt. En dat is nou juist wat ik zo verlang: dat normale, simpele, gezonde basiseetpatroon.

Waarom nu?

Het idee ontstond halverwege januari, oftewel: halverwege mijn maand vega eten. Vaker vegetarisch eten was al heel lang één van mijn grote doelen, maar het kwam er maar niet van of het lukte gewoonweg niet. Daarom besloot ik eind 2018 dat ik sowieso de eerste maand van het nieuwe jaar vegetarisch zou eten, om het hoe dan ook één keer een maand strikt gedaan te hebben. Januari brak aan, ik at alleen nog maar vega, en tot mijn verbazing ging het me eigenlijk best soepel af. En het beviel zowaar heel goed. Toen ik door kreeg dat dit zo fijn verliep, had ik een aha!-momentje: nu ik zo lekker bezig ben, kan ik net zo goed doorpakken!

Hoppa! Rigoureus veranderen die hap

In het verleden (lees: tot eind 2018) probeerde ik regelmatig rigoureus mijn hele eetpatroon te veranderen. “Als ik morgen opsta, ga ik het állemaal anders doen!”, dacht ik dan, waarna ik nog even snel een Tony Chocolonely reep wegwerkte. Je raadt het al: de volgende dag ging ik gewoon door zoals ik dat altijd al deed, al dan niet na een gezond ontbijtje. Doordat ik zoveel verschillende dingen wilde, hield ik er niet eens één ervan vol. Constant was ik met eten bezig. Ik dacht steeds “oh ja maar dit wil ik ook nog doen, oh wacht maar dat zou ik niet meer eten, oh shit dit zou ik niet meer doen”. Enorm vermoeiend, en aan het eind van de dag zat ik alleen mezelf in de weg.

One step at a time

Toen ik echter besloot me alleen te focussen op vegetarisch eten, en de rest gewoon te laten, werd alles ineens een stuk simpeler. Ik besefte dat, door de aandacht te leggen op één aspect van mijn eetpatroon tegelijk, ik de aandacht vast kon houden. Ook werd ik minder gefrustreerd over, nou ja, alles wat te maken had met eten. Een maand bleek voor mij een goede periode te zijn om aan een nieuwe eetgewoonte te wennen en hier mijn draai in te vinden. Ik heb namelijk na januari besloten om vega te blijven eten! Hoera (ik ben hier stiekem best wel trots op)! Het kost me nu geen enkele moeite meer, en ik hoop dat hetzelfde geldt voor andere eetgewoonten waar ik me een maand op focus.

Wat wil ik veranderen?

Dus, wat zijn nou de eetgewoonten die ik echt aan wil pakken? Ik wil graag naar het volgende eetpatroon werken:

  • Vaker vegetarisch eten (check!)
  • Consequent vitamine bij slikken
  • 2 stuks fruit per dag
  • Iedere dag voldoende groente
  • Vijf tot zes eetmomenten per dag
  • Maximaal 2 snoepmomentjes per week
  • Koken zonder zout
  • Alleen koffie als ik moe ben
  • Voldoende water drinken
  • Zo weinig mogelijk toegevoegde suikers consumeren

10 puntjes, zoals je ziet! Ze staan op volgorde van meest belangrijk tot iets minder, zodat ik eerst mijn prioriteitsgebieden behandel.

Elk puntje een maand

Ik ga mezelf dus iedere maand één van deze puntjes aanleren. Daarom gok ik dat ik hier rond het eind van 2019 klaar mee zal zijn. “Huh, maar een jaar heeft 12 maanden, en het zijn maar 10 puntjes? Waarom dan eind 2019 klaar?”, hoor ik je denken. Nou, omdat ik gok dat ik midden in de zomervakantie niet heel veel behoefte heb aan het veranderen van mijn eetpatroon. Bovendien kost het natuurlijk nog wel een beetje moeite om te veranderen. Dat zal lastiger zijn als ik niet in mijn eigen ritme en omgeving vertoef.

Let’s go!

Ik ben natuurlijk al – onbedoeld – begonnen, en het bevalt enorm goed. Februari staat in het teken van netjes iedere dag consequent mijn vitaminepillen slikken en ook dat gaat tot nu toe soepel! Het kost me dan wel een heel jaar, maar dat maakt me niet uit. Een jaar toewerken naar iets wat ik zo graag wil en wat ik zo belangrijk vind, om vervolgens voor (hopelijk) altijd een gezonde basis te hebben: dat klinkt eigenlijk best redelijk toch? Ik heb er in ieder geval vertrouwen in. Mocht er iemand nog tips hebben, dan hoor ik het heel graag. Heb jij ooit je eetpatroon blijvend veranderd? Waar liep je tegenaan? Laat het me weten: alle tips zijn welkom! Voor nu ga ik enthousiast aan de slag. Ik houd jullie op de hoogte. One down, nine to go. Let’s do this!

Liefs,
Maudy

P.s. Ik vind het mega spannend om dit te delen, omdat dit al zo lang een struggle van mij is. Dus willen jullie please een beetje lief voor me zijn? Thank you <3

Deze post heeft 12 reacties

  1. Wat een mooi streven! En wat jammer eigenlijk hoe beladen en zwaar eten is voor zo veel van ons. Fijn dat jij hier nu een manier voor hebt gevonden waar je je goed bij voelt. Ben benieuwd hoe het je vergaat! Hoewel eten bij mij niet zo’n groot thema is, zijn andere gezondheidsgerelateerde dingen (met name sporten/een conditie opbouwen, slaapritme en stress) dat wel, en dit geeft mij wel ideeen om daarmee aan de slag te gaan.

    1. Ja stom hè, hoe eten zo’n grote rol in je leven kan gaan spelen! Ik ben er ook wel helemaal klaar mee soms, moet ik zeggen. En wat leuk om te horen dat dit je wat inspiratie geeft! 🙂 Ik ben benieuwd hoe het verbeteren van je conditie, slaapritme en het verminderen van stress je afgaat.

  2. Bekend probleem! Ik bedenk me ook vaak dat ik veel te ongezond eet. Ik doe het ook stapje voor stapje en probeer op dit moment vooral minder suiker te gaan eten. Ik vind het nog best wel lastig 😀

    1. Oeh, ik heb ook wel eens een maand lang zonder geraffineerde suikers gegeten! Best pittig! Maar zodra je daarmee stopt, merk je ineens dat je helemaal geen cravings meer hebt naar zoetigheid, heel apart… Succes!

  3. Vroeger als kind had ik geen problemen met mijn gewicht. Integendeel, ik leek niets bij te komen ondanks al mijn gesnoep. Helaas is daar sinds enkele jaren wel verandering in gekomen (hoera aan het vrouw worden!). Ik vind persoonlijk dat ik niet zo echt ongezond eet, maar weet wel dat ik veel te weinig vitaminen inneem. En toch merk ik dat de kilo’s er per dag aanvliegen ipv afvliegen. Ik zal ergens een soort ritme moeten vinden voor mezelf om vol te houden, want mijn gehele eetgewoonte omgooien zal totaal averechts werken bij mij. Ik ben benieuwd hoe het jouw afgaat om elke maand een bepaald eetpatroon aan te nemen. Succes! Ik volg je in ieder geval 😉

    1. Ik ken het, het kan soms flink frustrerend zijn! Ik hoop dan ook echt dat dit een oplossing voor mij is, want ik kan er soms best radeloos van worden. Uiteindelijk hoop ik zo’n 80/20 verdeling te hebben, waarbij 80% gezond en 20% wat minder. We zullen zien hoe het uitpakt!

  4. Wat goed dat je vega blijft eten! Zonder zout koken bevalt mij heel erg goed. Daar ben ik mee begonnen omdat mijn vriend het gewend was, en eigenlijk merkte ik al heel snel het verschil niet meer. Als ik nu iets met veel zout eet, proef ik het direct en vind ik het vies (karamel zeezout-chocola uitgezonderd, hahaha!).

    1. Hahaha ja dat hoor ik dus van heel veel mensen! Vandaar dat ik denk dat het ook makkelijk zonder zoveel zout moet kunnen. We shall see!

  5. Ten eerste super goed wat je tot nu toe al hebt bereikt!
    Wanneer ik dingen in mijn leven wilde veranderen wilde ik ook altijd alles in één keer doen. Met als gevolg dat het natuurlijk nooit lukte, en alleen maar voor teleurstelling zorgde. Herkenbaar dus. Ik ben tegenwoordig ook stap voor stap bezig en dat werkt zo goed!
    Daarom heel goed om te lezen dat je het zo gaat aanpakken. Het idee om het per maand te doen en zo in heel jaar een breder thema in kleine stapjes te doen vind ik echt goed bedacht. Veel succes en plezier! 🙂

    1. Wat een leuke reactie Silke, dankjewel! 🙂 Ik herken wat je beschrijft heel erg: alles in één keer omgooien en dan mega teleurgesteld zijn als het niet lukte, waardoor je nog dieper in de put raakt… Vandaar dus ook inderdaad het maand-voor-maand idee. Tot zover bevalt het goed! 🙂

  6. Oh ik vind dit echt heel herkenbaar! Heel vroeger dacht ik er nooit over na eigenlijk maar na de middelbare school kon ik er ook in periodes echt heel erg mee bezig zijn om het dan daarna weer volledig los te laten. Ik probeer het wel wat los te laten maar ik zie alsnog veel dingen als goed of slecht terwijl eten gewoon eten is en het beter is om balans te vinden. Dus dat probeer ik nu wel te doen maar een paar puntjes van op je lijst zouden ook wel meer aandacht mogen krijgen hier.
    Goed idee om elke maand iets aan te pakken. Dat lijkt mij ook een fijne manier van werken en dan heb j e elke keer even tijd om te wennen aan de verandering. Ben benieuwd hoe het je allemaal bevalt!

    1. Ahhh ja, op de middelbare school ging het voor mij ook altijd op en af, heel herkenbaar! Ik hoop daar dan ook juist eindelijk een keer korte metten mee te kunnen maken. Ik ben zelf ook benieuwd, maar ik heb goede hoop! 🙂

Geef een reactie